Programmaverantwoording

Bestuur en Dienstverlening

Wat is de bedoeling van dit programma?

We zoeken in Nieuwegein naar mogelijkheden om de samenleving optimaal te betrekken bij bestuurlijke keuzes. En om duidelijk te maken waarom we keuzes maken.

We vinden het belangrijk dat onze dienstverlening effectief en efficiënt is. En goed past bij onze inwoners, ondernemers en instellingen. Door de wijkgerichte aanpak met wijkcoördinatoren kunnen we knelpunten in een wijk bespreekbaar maken en passende oplossingen zoeken.

Met het Stadshuis willen we een gezamenlijk aantrekkelijk aanbod van activiteiten en diensten bieden. Dat bezoekers helpt, vooral als hun vraag meervoudig is.

Wat hebben we bereikt?

Een belangrijk onderdeel in dit programma is het vertrouwen van inwoners, ondernemers en organisaties in de overheid. Als gemeente zijn we de meest nabije overheid voor onze inwoners en geven we invulling aan landelijke ontwikkelingen. Bij alles wat we doen binnen het lokale bestuur werken we aan dit vertrouwen. Door transparant te zijn. Door toegankelijk en begrijpelijk te zijn. En door een goede dienstverlening te bieden.

Bestuur
Raad en college nemen jaarlijks veel besluiten voor de stad, ook in 2024. Deze besluiten zijn genomen op basis van goede raads- en collegevoorstellen. In 2024 hebben we gewerkt aan betere voorstellen door training aan medewerkers te geven en de toetsing te versterken. Per besluit is goed nagedacht over welke route moet worden genomen, welke informatie er nodig is en wie erbij betrokken moeten zijn, van binnen of buiten de gemeentelijke organisatie. Met de kwaliteit van de stukken, de zorgvuldigheid in processen en de informatievoorziening aan raad en college dragen we bij aan de kwaliteit van het debat en het vertrouwen in het lokaal bestuur.

Verder hebben we, in onze besluitvorming maar ook daarbuiten, gewerkt aan de betrokkenheid en de verbinding met inwoners. Dit hebben we gedaan door communicatie, participatie, informatie en voorlichting en door ook de raad daarbij te ondersteunen. Jeugd en jongeren kregen bijzondere aandacht: in de ideeënmarkt, het zoeken en benoemen van een kinderburgemeester en extra scholenprogramma's.

Dienstverlening
Onze dienstverlening is verweven door de hele organisatie. We stemmen deze dienstverlening af op de behoeften van inwoners en ondernemers: digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet en ondersteunend waar nodig. Het doel is betrouwbare, eenduidige en begrijpelijke (digitale) informatie geven aan onze inwoners en ondernemers. Zodat iedereen vanuit diens eigen rol mee kan doen.

In 2024 is de verbouwing van het Stadshuis afgerond. Dit betekent dat alle gemeentelijke diensten weer worden aangeboden in het Stadshuis. En dat niet alleen. Samen met maatschappelijke partners WIL, Bibliotheek, Movactor, GGD, VrijwilligersHuis en KunstGein ontvangen we inwoners, ondernemers en organisaties op een nieuwe, warme ontmoetingsplek. Samen gaan we de uitdaging aan om onze activiteiten en diensten beter op elkaar af te stemmen.  De eerste ervaringen zijn positief en er zijn al diverse nieuwe initiatieven genomen.

De fysieke toegankelijkheid van het Stadshuis is verbeterd. En de nieuwe inrichting nodigt uit om er wat langere tijd door te brengen. Ook hierover ontvangen we positieve reacties; wat betreft vindbaarheid en toegankelijkheid van onze diensten staat er nu een goede basis. Maar we staan altijd open voor alle opmerkingen en suggesties.

Wat betreft het aanvragen van reisdocumenten zitten we inmiddels in een vijf jaar durende piek (als gevolg van het verlengen van de geldigheidsduur). We zijn hier goed op voorbereid en in staat om deze extra aanvragen te verwerken. Uiteraard houden we een vinger aan de pols en nemen maatregelen als dat nodig blijkt.

De doorontwikkeling van onze organisatiebrede dienstverlening heeft constante aandacht.

Communicatie en participatie
De afgelopen jaren zetten we communicatie gerichter in. De focus ligt daarbij op bestuurlijke prioriteiten die veel impact hebben op de Nieuwegeinse gemeenschap. En waarbij communicatie ook daadwerkelijk het verschil kan maken.

In 2024 is de social media-strategie doorontwikkeld. Door te werken via een heldere visie en meer beeld en film te gebruiken, hebben we het afgelopen jaar meer inwoners bereikt en aan ons verbonden. Ook lukt het ons meer doelgroepgericht te communiceren.

Dankzij een nieuw systeem voor webmonitoring kunnen we beter inspelen op vragen die er leven in Nieuwegein en sneller reageren.

We zijn in 2024 gestart met de evaluatie van onze participatienota. Voeren we ons participatiebeleid uit zoals we dat met elkaar hebben vastgesteld? En past het beleid nog in de huidige tijd? We laten onze participatienota door een extern onderzoeksbureau evalueren. De resultaten hiervan verwachten we in Q2 2025.

Wijkgerichte aanpak
In 2024 was de rol van de wijkcoördinator weer in vele opzichten belangrijk in de relatie tussen de inwoners en de gemeente. Met name daar waar het stroever loopt tussen organisatie en inwoners is de wijkcoördinator vaak een belangrijke verbinder. De wijkcoördinator luistert naar de inwoners, inventariseert, legt onze beleidskaders uit en pakt - samen met de collega's van de het desbetreffende domein - waar nodig en mogelijk binnen de vastgestelde kaders de zaak op om tot een bevredigend resultaat te komen. Daarnaast is de wijkcoördinator de schakel tussen organisatie en wijken bij zowel leuke bijeenkomsten en evenementen als bij moeilijke gemeentelijke thema's en rondom grote incidenten.

Hieronder vindt u het resultaat van het programma.

Lasten

(bedragen x € 1.000)
Begroot € 4.702
Gerealiseerd € 5.276
Afwijking € -575
Deze pagina is gebouwd op 07/17/2025 15:02:12 met de export van 07/17/2025 14:53:36