Leefomgeving en veiligheid

Thema Leefomgeving

Ambitie 3: We zorgen voor minder druk op de bereikbaarheid, het verkeer in Nieuwegein verloopt veilig, vlot en comfortabel.

Doelstelling(en):

1.

Nieuwegein is goed bereikbaar.

2.

In Nieuwegein staan naar behoefte elektrische laadpalen met daarbij  een concurrerende prijsgarantie voor de gebruikers.

3.

Groei aandeel andere vervoersvormen is groter dan groei aandeel auto. Onder andere doordat we goede faciliteiten hebben voor fietsers en openbaar vervoer.

4.

Het onderhoud van de openbare verlichting is goed geregeld.

Nr.

Status

Activiteiten

D1-A1

We gaan de bushaltes beter ontsluiten voor de fiets en we gaan de mogelijkheid van fiets parkeren in City en bij de OV uitbreiden.

D1-A2

Als onderdeel van het actieplan deelmobiliteit wordt een pilot deelmobiliteit ter bestrijding van vervoerarmoede uitgevoerd.

D1-A3

We starten met de uitvoering van mobiliteitshubs in de wijk waar inwoners van Nieuwegein kunnen kiezen uit een deelauto of een deelfiets of in kunnen stappen in het OV.

D1-A4

We brengen met een communicatiecampagne deelmobiliteit inwoners op de hoogte van de mogelijkheden van deelmobiliteit.

D1-A5

Om zicht te krijgen op de mobiliteitsontwikkeling in Nieuwegein  starten we monitoring. We beginnen met de monitoring van het fietsgebruik.

D1-A6

Bij het uitvoeren van projecten in de openbare ruimte, leggen we (op basis van de in 2023 aangewezen potentiële locatie) fietsstraten aan.

D1-A7

We nemen deel aan het programma 'Ieder kind een fiets'.

D1-A8

We starten met de uitvoering van de nieuwe fietsroute richting Utrecht (kruising met de Richterslaan en fietsstraatinrichting van delen van de Mendes da Costalaan.

D1-A9

Een half jaar na start van de pilot ‘knip Batauweg’, voeren we een tussentijdse evaluatie uit. Op basis van de resultaten bepalen we of de pilot ongewijzigd wordt voortgezet, wordt aangepast of stopgezet.

D2-A1

We passen de beleidsregels met betrekking tot laadpalen (‘Beleidsregels openbare oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen 2017’) aan op basis van de laatste (op de toekomst gerichte) inzichten en technische mogelijkheden. We verwerken hierin onder andere de onderwerpen ‘aanpak laadpaalkleven’, ‘kabelmatten’, ‘laadpleinen’, ‘snelladers’.

D2-A2

Wij streven ernaar om marktpartijen via MRA-E (‘Metropool Regio Amsterdam Elektrisch’: samenwerkingsverband tussen Flevoland, Noord-Holland en Utrecht) in Nieuwegein aan ons te binden die de laadpalen voor ons realiseren.

D3-A1

We realiseren een permanente fietsenstalling aan de zuidzijde van City.

D3-A2

We ronden het project ‘Bus halteert op rijbaan’ af. De volgende haltes worden omgebouwd: Gerbrandypark, Guido Gezellehove, Galecopperdijk, Herman Heijermanshove, Huis de Geer, Randijk , Oosterlicht college en Wattbaan.

D3-A3

Op basis van de mobiliteitsscan van Het Klooster werken we in samenspraak met provincie Utrecht en U-OV de maatregelen uit om de OV-bereikbaarheid van dit bedrijventerrein te verbeteren met ingang van de dienstregeling 2025.

D4-A1

We gaan de eerste – nog nader te bepalen – uitvoeringsacties van het nieuwe beleidsplan openbare verlichting oppakken.

Nr.

Toelichting Jaarrekening

D1-A2

Ondanks onze inspanningen is de samenwerking met de beoogde partner niet tot stand gekomen. Hierdoor kon de geplande pilot niet van start gaan.

D1-A3

In 2024 hebben wij ons gericht op de voorbereidingen voor de uitvoering van mobiliteitshubs. Deze voorbereidingen hebben meer tijd in beslag genomen dan aanvankelijk voorzien, vanwege de complexiteit van zowel bovengrondse als ondergrondse factoren.

D1-A4

Door capaciteitsproblemen loopt deze activiteit vertraging op.

D1-A8

De uitvoering is in 2024 nog niet gestart. Hiervoor waren er geen middelen gereserveerd. In 2024 zijn wij begonnen met de voorbereidingen en hebben wij subsidies aangevraagd. De uitvoering is gepland voor 2026. Een deel van de middelen komt uit subsidies; het andere deel van de middelen wordt aangevraagd via de reguliere P&C-cyclus.

D1-A9

Er loopt een beroepsprocedure. De pilot is nog niet gestart, daardoor kunnen wij nog geen tussentijdse evaluatie uitvoeren.

D3-A1

Er wordt gewerkt aan een onderzoeksrapportage over de beste locatie voor fietsparkeervoorzieningen in City Zuid. De realisatie van deze fietsparkeervoorzieningen Zuidzijde worden pas in 2028 verwacht.

Deze pagina is gebouwd op 07/17/2025 15:02:12 met de export van 07/17/2025 14:53:36