Ambitie 1: Voorkomen van criminaliteit, dreigende openbare ordeverstoringen en overlastgevende situaties.
Doelstelling(en):
1. | De kans op georganiseerde ondermijnende criminaliteit in de gemeente is steeds kleiner. |
|---|---|
2. | De kans dat jongeren in de (drugs)criminaliteit belanden of hierin verder afglijden is steeds kleiner. |
3. | De weerbaarheid van inwoners en ondernemers in Nieuwegein tegen digitale en gedigitaliseerde criminaliteit is zo groot mogelijk. |
4. | We beschermen (met de aanpak woonfraude) de bestaande woningvoorraad, eerlijke woonruimteverdeling en betere doorstroming. |
5. | We hebben minder overige soorten criminaliteit, dreigende openbare ordeverstoringen en overlastgevende situaties. |
Nr. | Status | Activiteiten | |||
|---|---|---|---|---|---|
D1-A1 | |||||
| We organiseren gerichte (bewustwordings)trainingen en bijeenkomsten voor medewerkers over georganiseerde ondermijnende criminaliteit. | ||||
D1-A2 | |||||
| We investeren in de bewustwording omtrent georganiseerde ondermijnende criminaliteit van onze maatschappelijke partners, zoals inwoners, ondernemers en partnerorganisaties, hoofdzakelijk door middel van verschillende voorlichtingen. | ||||
D1-A3 | |||||
| Ons bestuurlijk instrumentarium wordt versterkt door onze APV en bestaand beleid up to date te houden en nieuw beleid te ontwikkelen. Zo breiden we ons mensenhandelbeleid uit met beleid over arbeidsuitbuiting en criminele uitbuiting en voeren wij dit beleid uit. | ||||
D1-A4 | |||||
| Met gebiedsgerichte en branchegerichte controles intensiveren we onze integrale aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit. | ||||
D1-A5 | |||||
| We onderzoeken het gebruik van een analysetool als instrument in de aanpak van ondermijning om een gezond en veilig ondernemersklimaat te behouden. | ||||
D2-A1 | |||||
| Er wordt zowel bij interne als externe samenwerkingspartners breed ingezet op het vergroten van awareness binnen het onderwijs, thuis, vrije tijd en werk & inkomen. | ||||
D2-A2 | |||||
| We ontwikkelen en implementeren een actiegerichte maatwerk aanpak, de zogenaamde Top N gericht op jonge aanwas en doorgroeiers. | ||||
D2-A3 | |||||
| Wij brengen ons beeld op orde en verstevigen onze informatiepositie inzake Jonge Aanwas/ doorgroeiers, onder andere door:
| ||||
D2-A4 | |||||
| We onderzoeken hoe we in samenwerking met onze partners een aanpak criminele families kunnen opzetten. | ||||
D2-A5 | |||||
| Wij ontwikkelen interventies gericht op de thuissituatie die bijdragen aan het voorkomen van Jonge Aanwas. Deze interventies zijn gericht op het vergroten van ouderbetrokkenheid, een gezinsgerichte maatwerk aanpak, ‘Moedertraining’ en het investeren in burgerschapskunde in brede zin. | ||||
D2-A6 | |||||
| Wij ontwikkelen en continueren interventies gericht op het onderwijs die bijdragen aan het voorkomen van Jonge Aanwas. Voorbeelden van deze interventies zijn:
| ||||
D3-A1 | |||||
| Voor de geprioriteerde doelgroepen (jongeren, ouderen en ondernemers) worden interventies en campagnes ingezet als Hackshield, voorlichtingsfilms, nieuwsbrieven en bijeenkomsten. | ||||
D3-A2 | |||||
| Communicatie uitingen om bewustwording te creëren op thema’s, verschijningsvormen en weerbaarheid. | ||||
D4-A1 | |||||
| We vervolgen onze pilot Woonfraude. In een afgebakend gebied kijken we naar leegstand en overbewoning (verkamering). | ||||
D4-A2 | |||||
| Naast de pilot Woonfraude starten we een integrale aanpak van andere soorten van woonfraude. We bereiden een plan van aanpak voor. | ||||
D4-A3 | |||||
| Bij woonfraude zoeken we nadrukkelijk de samenwerking op met ketenpartners, zoals de woningcoöperaties. Deze samenwerking zal in 2024 meer vorm krijgen. | ||||
D5-A1 | |||||
| We houden toezicht op de sekswerkbranche door controles uit te voeren gericht op de vergunde en onvergunde sector. | ||||
D5-A2 | |||||
| Binnen het team Openbare Orde en Veiligheid stellen wij capaciteit beschikbaar op het moment dat adequaat acteren benodigd is wanneer er zich onverwachts acute veiligheidsvraagstukken voordoen, bijvoorbeeld verhoogde dreiging op personen en/of objecten. | ||||
D5-A3 | |||||
| We ondersteunen en faciliteren initiatieven voor verbinding in de stad en verlevendigen daarvan. Daarnaast gaan we door met wijkgericht werken en inzet van wijknetwerken 2.0. | ||||
D5-A4 | |||||
| We voeren een pilot uit met cameratoezicht op een hotspot om criminaliteit en/of overlast te voorkomen op het moment dat er zich een situatie voordoet die past binnen de kaders voor het inzetten van tijdelijk cameratoezicht. | ||||
Nr. | Toelichting Jaarrekening | |
|---|---|---|
D1-A3 | ||
Onze APV is in 2024 geactualiseerd en daarmee up-to-date. Het Bibob-beleid is in 2024 up-to-date. Het huidige mensenhandelbeleid is in 2024 niet uitgebreid met beleid over arbeidsuitbuiting en criminele uitbuiting, vanwege latere invulling van de formatie van het team Openbare Orde en Veiligheid (OOV). In de uitvoering van het huidige mensenhandelbeleid worden de thema’s arbeidsuitbuiting en criminele uitbuiting wel meegenomen, bijvoorbeeld bij het geven van trainingen over wat mensenhandel is en welke signalen. Daarnaast blijft in de uitvoering binnen de aanpak van de uitbuitingsvormen gewerkt worden aan de samenwerking en onderlinge afspraken, bijvoorbeeld met de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit en met de aanpak van jonge aanwas en doorgroeiers. Dit draagt bij aan het tot stand komen van het uiteindelijke beleidsstuk in 2025. | ||
D2-A5 | ||
De moedertraining en inzet burgerschapskunde zijn opgenomen in het uitvoeringsplan Preventie met Gezag en worden in 2025 uitgevoerd. Door uitval van collega’s is dit niet gelukt om in 2024 te realiseren. Het thema ouderbetrokkenheid en opvoedondersteuning speelt binnen meerdere afdelingen binnen de gemeente een rol, zoals bij MO en Geynwijs. Hier wordt gezamenlijk in opgetrokken om dubbelingen te voorkomen. | ||
