Paragrafen

Lokale heffingen

Op de tarieven afvalstoffenheffing is een verhoging van 2,8% toegepast. Door een stijging van het areaal konden kostenstijgingen deels opgevangen worden en was deze tariefstijging lager dan het inflatiepercentage.

(Bedragen x € 1.000)

Overige baten en lasten
afvalstoffenheffing

Primitieve Begroting

Begroting na wijziging

Werkelijk

Resultaat

Lasten:

Directe uitgaven afvalstoffenheffing

8.399

8.406

8.365

-41

Voordelig

Toerekeningen en indirecte uitgaven

1.687

2.228

2.364

135

Nadelig

Totaal lasten

10.086

10.634

10.728

95

Nadelig

Baten:

Afvalstoffenheffing

9.775

9.685

9.909

223

Voordelig

Totaal baten

9.775

9.685

9.909

223

Voordelig

Saldo lasten en baten:

310

948

820

-129

Mutatie voorziening

-310

-948

-820

129

Dekkingspercentage

97%

91%

92%

Het saldo van de directe lasten en baten is € 41.000 lager dan de aangepaste begroting. Dit bestaat uit oninbaar/vermindering afvalstoffenheffing (hogere lasten € 90.000), inhuurkosten (hogere lasten € 70.000), niet begrote kosten gemeentelijk recycle station (hogere lasten € 40.000), lagere vergoeding textielverwerking (hogere lasten € 10.000), de eindafrekening 2024 van RMN (lagere lasten € 220.000) en overige kleinere verschillen (hogere lasten € 30.000). Daarnaast is in de 2de begrotingswijziging tussen de baten en lasten in het toerekeningsmodel per abuis een saldo ontstaan (lagere lasten € 60.000).

Er is ten behoeve van de begroting 2025 een nieuwe analyse uitgevoerd op de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing. Zoals ook beschreven in de programmaverantwoording op dit product, heeft dit geleid tot een aanvullende begrotingswijziging in 2024.

Ten opzichte van de gewijzigde begroting 2024 is de opbrengst uit de afvalstoffenheffing afgerond € 225.000 hoger dan begroot. Inclusief oninbaar/vermindering zijn de netto opbrengsten € 130.000 hoger dan de aangepaste begroting. Eind november 2024 is in een nieuwe release van het softwaresysteem Gouw het probleem opgelost met betrekking tot het opleggen van tijdvakheffingen. De effecten van deze oplossing zijn voor het eerst zichtbaar geworden bij het draaien van het maartkohier 2025. In overleg met de accountant van de BghU is besloten de eerder afgegeven prognose van deze heffingen aan te passen. De prognose ‘Nog op te leggen’ voor de tijdvakheffingen woningen 2023 en 2024 is € 123.000 naar boven bijgesteld.

De optelling van de lagere directe lasten (€ 41.000), hogere BTW toerekening (€ 135.000) en de hogere directe inkomsten afvalstoffenheffing (€ 225.000) geeft een saldo van afgerond € -130.000. Dit verschil is minder aan de voorziening onttrokken dan in de aangepaste begroting was opgenomen. Voor de afvalstoffenheffing geldt dat we streven naar kostendekkende tarieven. Het dekkingspercentage komt voor 2024 uit op 92%.

De stand van de voorziening per 1 januari 2024 was € 3.130.000. In de begroting was een onttrekking opgenomen van € 950.000. Per saldo is er € 950.000 - € 130.000 = € 820.000 aan de voorziening onttrokken. De stand per 31 december 2024 komt daarmee uit op ruim € 2.3 mln. Dit saldo wordt meegenomen in toekomstige tariefberekeningen voor de afvalstoffenheffing.

Zie ook de toelichting in paragraaf product Huisvuil.

Deze pagina is gebouwd op 07/17/2025 15:02:12 met de export van 07/17/2025 14:53:36