Paragrafen

Weerstandsvermogen, risicobeheersing en financiële kengetallen

Inleiding
Voor aanvullend inzicht op onze financiële positie is het van belang een beeld te krijgen van de potentiële mee- en tegenvallers (risico’s) en van onze mogelijkheden om de tegenvallers op te vangen (= de weerstandscapaciteit). Dit inzicht geeft een beeld van de robuustheid van onze financiële situatie en dat wordt de komende jaren steeds belangrijker. De minister van Binnenlandse Zaken heeft namelijk aangegeven met de provincies in gesprek te zijn over het aanvullen van de norm van structureel en reëel begrotingsevenwicht. Zij denk daarbij dan aan het meer meewegen van de vermogenspositie ten aanzien van de risico’s, de wendbaarheid en weerbaarheid van een gemeente een breder risicomodel en bepaalde financiële kengetallen op het vlak van bijvoorbeeld weerstandsvermogen, schulden of belastingcapaciteit[1].

Naast het verkrijgen van inzicht in de financiële weerbaarheid proberen wij met het uitvoeren van risicomanagement een voortschrijdend en structureel inzicht te verkrijgen in de risico’s die we lopen bij het behalen van de doelstellingen van de organisatie. In 2023 hebben we daartoe de registratie van onze risico’s gewijzigd en deze ondergebracht in de applicatie waarmee onze P&C documenten worden opgesteld. Daarbij hebben wij geconstateerd dat bij de toepassing van de Monte Carlo methode we rekenen met de maximale risicobedragen. Daarmee is extra voorzichtigheid ingebouwd wat betreft het beschikbaar houden van (algemene) reserves als weerstandscapaciteit. Vooralsnog zijn in deze jaarrekening en in deze paragraaf weerstandsvermogen dezelfde uitgangspunten als voorgaande jaren gehanteerd.

Nieuw in deze jaarrekening is dat wij de risico’s die verband houden met fraude en misbruik, of oneigenlijk gebruik hebben toegevoegd aan de risico-inventarisatie. Dat vergroot het zicht op de risico’s die we als gemeente lopen en biedt mogelijkheden hier gerichter op te sturen en beheersmaatregelen te formuleren. Deze risico’s werden in het verleden los geregistreerd. Door deze risico's nu ook centraal te registreren kunnen we gedurende het jaar hier scherper op sturen. Opname aan de complete risico-inventarisatie betekent dat de benodigde weerstandscapaciteit groter is geworden. Het effect hiervan bedraagt € 1,4 miljoen.

Voor de beoordeling van ons weerstandsvermogen zijn twee elementen van belang:

  • de weerstandscapaciteit: de middelen en mogelijkheden waarover wij (kunnen) beschikken om niet-begrote, onvoorziene kosten (risico’s) te dekken;
  • de risico’s: risico’s van materiële betekenis waarvoor geen maatregelen, in de vorm van bijvoorbeeld een verzekering of voorziening, zijn getroffen.

Twee maal per jaar, bij de programmabegroting en bij de jaarstukken, actualiseren we onze risico's en beoordelen we in hoeverre ons weerstandsvermogen toereikend is. Dit doen we aan hand van de gestelde kaders uit de vastgestelde nota risicomanagement en weerstandsvermogen (2021). De beschikbare weerstandscapaciteit zoals deze blijkt uit deze jaarrekening zetten we af tegen de geactualiseerde en gekwantificeerde risico-inventarisatie per 1 maart 2025.

In deze paragraaf gaan wij achtereenvolgens in op de beschikbare weerstandscapaciteit en de wijze waarop deze is berekend, de benodigde weerstandscapaciteit en het risicoprofiel waarop dit is gebaseerd en de relatie tussen de benodigde en de beschikbare weerstandscapaciteit. Tot slot gaan we in op een aantal financiële kengetallen.
[1] Tweede Kamer, vergaderjaar 2024-2025, Aanhangsel van de Handelingen no. 1455

Beschikbare weerstandscapaciteit
Tot de weerstandscapaciteit van de gemeente worden gerekend:
• De algemene reserves
• De onbenutte belastingcapaciteit OZB
• De begrotingsruimte

Algemene reserves
Onder onze algemene reserves verstaan we de algemene reserve en de reserve Grondbedrijf. De boekwaarde van de algemene reserve per 31 december 2024 bedraagt € 21,5 mln. en de omvang van de reserve grondbedrijf € 34,0 mln.  

De onbenutte belastingcapaciteit OZB
De onbenutte belastingcapaciteit is de extra ruimte die we hebben om de belastinginkomsten te maximaliseren. In de nota risicomanagement en weerstandsvermogen is vastgelegd dat we hiervoor de ruimte hanteren die er is ten opzichte van de artikel 12 normen voor een redelijk belasting peil.

De norm (redelijk peil OZB voor 2024), zoals vastgesteld in de meicirculaire 2023, bedraagt voor het jaar 2024 0,1614% van de totale WOZ-waarde. Toepassing van deze norm op de totale WOZ-waarde van Nieuwegein leidt tot een bedrag van € 22,5 mln. Afgezet tegen de werkelijke opbrengst OZB in 2023 ad € 22,9 mln. betekent dat er geen onbenutte belastingcapaciteit OZB beschikbaar is.

Voor de riool- en afvalstoffenheffing geldt dat sprake is van vrijwel kostendekkende tarieven (zie paragraaf lokale heffingen). Dit betekent dat ook daar geen sprake is van onbenutte belastingcapaciteit.

Op grond van bovengenoemde uitgangspunten kan de beschikbare weerstandscapaciteit als volgt worden weergegeven:

Beschikbare weerstandscapaciteit
(bedragen x € 1.000)

Stand per
31-12-2024

Algemene reserve

21.494

Onbenutte belastingcapaciteit

0

Reserve grondbedrijf

34.004

Totale beschikbare weerstandscapaciteit

55.498

NB: Deze weerstandscapaciteit is berekend aan de hand van de gegevens uit de jaarrekening 2024, de voorgestelde resultaatbestemming voor het jaar 2024 is hier niet in verwerkt.

Benodigde weerstandscapaciteit
Om het weerstandsvermogen te kunnen beoordelen moet de beschikbare weerstandscapaciteit afgezet worden tegen de risico's.

Voor deze jaarrekening zijn de risico's per 1 maart 2025 in kaart gebracht. Het totale ingeschatte maximale gevolg op basis van kansberekening van alle geïnventariseerde risico's medio februari 2025 bedraagt afgerond € 72 mln.
Door de maximale gevolgen van de individuele risico's bij elkaar op te tellen ontstaat een te negatief oordeel over het benodigde weerstandsvermogen. Het is immers vrijwel zeker dat niet alle risico’s zich tegelijkertijd voor zullen doen. Daarnaast zal niet ieder risico zich daadwerkelijk in de maximale omvang voordoen. Om deze overschatting van risico's te voorkomen is gebruik gemaakt van risicosimulatie (de Monte Carlo methode). In de nota risicomanagement en weerstandsvermogen is vastgesteld dat voor de bepaling van de benodigde weerstandscapaciteit wordt uitgegaan van een risicosimulatie waarbij een zekerheidspercentage van 90% wordt gehanteerd. Uit de uitgevoerde risicosimulatie volgt dat met 90% zekerheid een bedrag van € 15,40 mln. voldoende is om alle risico's van de gemeente te kunnen afdekken (de benodigde weerstandscapaciteit). Zoals in de inleiding al aangegeven is dit bedrag gebaseerd op de maximale schadebedragen die zijn ingeschat.

Zoals reeds gemeld hebben we met ingang van deze jaarrekening ook de frauderisico's en risico's misbruik en oneigenlijk gebruik in de registratie opgenomen. Er zijn daarmee gemeentebreed vele risico's in beeld. Dit betreft niet alleen financiële risico's, maar ook bijvoorbeeld juridische, personele en imagorisico's. Hieronder presenteren wij de belangrijkste financiële risico’s op dit moment voor de gemeente Nieuwegein.

  • Allereerst zijn daar de risico's voor het grondbedrijf. De opbrengsten en kosten zijn van veel en verschillende factoren afhankelijk. Voor deze jaarrekening zijn de risico's geactualiseerd en dat laat op onderdelen enkele verschuivingen zien ten opzichte van het beeld bij de begroting 2024. In de jaarstukken grondbedrijf wordt nader op de risico's ingegaan.
  • De kosten in met name de Jeugdzorg (en iets mindere mate WMO) stijgen harder dan verwacht. Dat brengt nog steeds onzekerheid met zich mee en gaat daarbij om aanzienlijke bedragen.
  • Het ziekteverzuimpercentage over 2024 bedroeg 6,6%. Dit is lager dan de jaren daarvoor maar nog steeds aan de hoge kant. Ook in vergelijking met andere gemeenten of sectoren. Sinds jaren wordt ambtelijk extra capaciteit vrijgemaakt voor beheersing en voorkomen ziekteverzuim.
  • Ook op het personeelsvlak vormt de beschikbaarheid van voldoende en voldoende gekwalificeerd personeel een risico. Zowel voor het vervullen van de eigen vacatures, voor tijdelijke inhuur, maar ook de inzet van externe partijen (aannemers). Het mogelijke gevolg betreft vooral vertraging in de realisatie van de gemeentelijke ambities.
  • De bijdragen vanuit het Rijk zijn ook nog steeds een onzekere factor en vormen daarmee een risico voor de gemeente. Met name de vraag of en in welke mate het Rijk gemeenten tegemoet komt in het zogenaamde “ravijnjaar”, maar ook in de kosten voor Jeugdzorg naar aanleiding van het rapport van de commissie van Ark zijn actueel.
  • Daar komt nog bij dat de herijking van de verdeelsystematiek gevolgen met zich meebrengt die nadelig voor gemeenten (w.o. Nieuwegein) kunnen uitpakken.
  • De risico's op het terrein van ICT, informatiebeveiliging etc. zijn voor deze jaarrekening nadrukkelijk onder de loep genomen en geactualiseerd. Dit vanwege de toenemende afhankelijkheid, maar ook bedreigingen die wereldwijd plaatsvinden en van alle kanten kunnen komen.
  • Tot slot noemen we de toenemende risico's bij het realiseren van onze ambities, maar ook de financiële effecten, van de netcongestie.

Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
De benodigde weerstandscapaciteit die uit de risicosimulatie voortvloeit, kan worden afgezet tegen de beschikbare weerstandscapaciteit. De uitkomst van die berekening vormt de ratio voor het weerstandsvermogen.

Beschikbare weerstandscapaciteit

=

€ 55,50

= 3,6

Benodigde weerstandscapaciteit

€ 15,40

(bedragen x € 1.000.000)

De verhouding tussen de benodigde weerstandscapaciteit, gebaseerd op de risico-inventarisatie en de beschikbare weerstandscapaciteit, gebaseerd op de omvang van onze reserves (exclusief de resultaatsbestemming over 2024), is meer dan ruim voldoende. Ten opzichte van de jaarrekening 2023 is de ratio verslechterd. Dat heeft vooral te maken met de frauderisico's die nu ook zijn meegenomen. En de (lichte) daling van het beschikbare weerstandsvermogen.

Financiële kengetallen
Sinds 2015 is in het Besluit Begroting en Verantwoording vastgelegd dat over een aantal financiële kengetallen moet worden gerapporteerd. Deze kengetallen zijn bedoeld om inzicht te geven in de financiële weer- en wendbaarheid van de gemeente. Hiermee krijgt de raad gemakkelijker inzicht in de financiële positie van de gemeente en in de baten en lasten. Deze kengetallen vormen een verbinding tussen de verschillende aspecten die de raad in de beoordeling van de financiële positie kan betrekken om daar een verantwoord oordeel over te kunnen geven. De kengetallen leveren daarmee ook een bijdrage aan de kaderstellende en controlerende rol.
Hieronder presenteren wij de kengetallen van Nieuwegein over rekening 2023, begroting 2024 en jaarrekening 2024.

Jaarrekening
2023

Begroting 2024

Jaarrekening 2024

Netto schuldquote

51

64

56

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

55

69

60

Solvabiliteitsratio

30%

27%

32%

Structurele exploitatieruimte

-0,99%

2,18%

0,9%

Kengetal grondexploitatie

7,15

5,75

6,5

Belastingcapaciteit 

90%

89%

86%

Hieronder lichten wij de kengetallen toe.

Netto schuldquote:
De netto schuldquote geeft inzicht in het niveau van de schuldenlast (langlopend en kortlopend) minus de vorderingen van de gemeente ten opzichte van de eigen middelen (baten). Het geeft hiermee een indicatie in welke mate de rentelasten en aflossingen op de exploitatie drukken. Onze netto schuldquote laat een stijgende  trend zien ten opzichte van 2023. Onze leningportefeuille was weliswaar stabiel en het totaal van de baten is gestegen, maar het aandeel uitzettingen daalde, daarmee stijgt deze schuldquote. Ter duiding van het kengetal geeft de VNG aan dat een kengetal boven de 100% een aanleiding voor alertheid is en waarbij 130% geldt als bovengrens. Zie tevens de toelichting in de paragraaf Financiering over leningen.

Netto schuldquote min verstrekte leningen:
Zie de definitie hierboven, met de correctie voor doorgeleende bedragen (kapitaalverstrekkingen aan verbonden partijen). Dit kengetal vertoont dezelfde ontwikkeling als de netto schuldquote.

Solvabiliteit:
Onder de solvabiliteitsratio wordt het eigen vermogen als percentage van het totale vermogen verstaan. Als signaalwaarde voor de solvabiliteitsratio geldt een percentage van 20%. Nieuwegein zit daar boven. Ten opzichte van de jaarrekening 2023 zien we een licht stijgende trend: Ons eigen vermogen is toegenomen, waarbij het vreemd vermogen in mindere mate is gestegen . Ten opzichte van de begroting 2024 is de solvabiliteit iets toegenomen. Dit wordt veroorzaakt door een toename van het eigen vermogen en door achterblijvende investeringen.

Structurele exploitatieruimte:
Dit kengetal is van belang om te kunnen beoordelen welke structurele ruimte een gemeente heeft om de eigen lasten te dragen. Dit kengetal geeft aan hoe groot de structurele exploitatieruimte is, doordat wordt gekeken naar de structurele baten en structurele lasten en deze worden vergeleken met de totale baten. (structurele saldo/ totale baten).
Een positief getal betekent dat incidentele lasten deels uit structurele middelen worden gedekt en dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten (waaronder de rente en aflossing van een lening) te dekken. Een negatief getal betekent dat structurele lasten deels uit incidentele baten worden gedekt. In de jaarrekening 2024 zijn de structurele baten hoger dan de structurele lasten, en daarmee een positief effect. De belangrijkste reden hiervoor is de het achterblijven van de incidentele lasten.

Kengetal grondexploitatie:
Dit kengetal geeft weer hoe de waarde van de grond zich verhoudt tot de totale (geraamde) baten. Hoe lager dit getal des te minder afhankelijk is de gemeente van de resultaten van het grondbedrijf. Ten opzichte van 2023 is sprake van een daling van dit kengetal. Dit wordt veroorzaakt door hogere baten, de grondpositie is vrijwel stabiel gebleven.

Belastingcapaciteit:
De belastingcapaciteit geeft inzicht hoe de belastingdruk in de gemeente zich verhoudt ten opzichte van het landelijke gemiddelde. Het kengetal belastingcapaciteit vergelijkt de woonlasten (OZB, rioolheffing, afvalstoffenheffing) van een gemiddeld gezin in Nieuwegein met landelijke cijfers. Onze woonlasten liggen op 86% van het landelijk gemiddelde. Hiermee is licht gedaald ten opzichte van andere gemeenten.

Deze pagina is gebouwd op 07/17/2025 15:02:12 met de export van 07/17/2025 14:53:36