N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden.
Openbaar belang
Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de BNG bij aan het zo laag mogelijk houden van kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Aandeelhouders van BNG Bank zijn uitsluitend overheden. De helft van de aandelen is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. De Nederlandse Staat is houder van de andere helft van de aandelen.
Financieel belang
De gemeente Nieuwegein bezit 0,14% van de aandelen.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 4.712 mln.
Eind: € 4.777 mln.
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 110.819 mln.
Eind: € 123.614 mln.
Financieel resultaat voor bestemming
2024: € 294 mln.
Risico's
Dividenduitkering kan jaarlijks fluctueren.
Kredietrisico: Aangezien BNG Bank zich richt op het Nederlandse publieke domein, is het concentratierisico voor de bank relatief hoog en inherent aan haar bedrijfsmodel.Ontwikkelingen
De volatiliteit op de financiële markten zal naar verwachting groot blijven. Dat maakt het doen van voorspellingen over het verwachte nettoresultaat voor de toekomst niet verantwoord. Daarmee is de hoogte van de winstuitkering voor gemeente voor de komende jaren ook onzeker.
Vitens N.V.
Vitens N.V.
Vestigingsplaats
Zwolle
Doel
Het maken, verkopen en leveren van drinkwater.
Openbaar belang
Het duurzaam leveren van veilig en betrouwbaar drinkwater, het verantwoord omgaan met natuur en milieu, waarbij Vitens als belangrijkste milieuaspecten noemt het voorkomen van verdroging of vernatting, het gebruik van duurzame energie, een verantwoorde omgang met reststoffen en een ecologisch verantwoord beheer van waterwingebieden.
Bestuurlijk belang
De gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens zijn de publieke aandeelhouders.
Financieel belang
Gemeente Nieuwegein is aandeelhouder. Een jaarlijkse financiële bijdrage aan Vitens is niet aan de orde.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: 600,3 mln.
Eind: N.n.b.
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: 1.387,8 mln.
Eind: N.n.b.
Financieel resultaat voor bestemming
Het verwachte resultaat in 2023 is € 27,1 miljoen euro
Risico's
Sinds 2020 wordt er geen dividend meer uitgekeerd i.v.m. grootschalige investeringen.
Ontwikkelingen
Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het afhandelen van meldingen, verlenen van vergunningen en toezicht en handhaving op het gebied van milieu, natuur, landschap, water en veiligheid.
Openbaar belang
Zorgen dat bedrijven het leefmilieu niet onnodig belasten en werken aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving voor iedereen.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Financieel belang
De bijdrage van de gemeente Nieuwegein aan de RUD in 2024 bedraagt € 505.000
Eigen vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 1.517.000
Eind: € 2.948.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 7.363.000
Eind: € 8.607.000
Financieel resultaat voor bestemming
Het resultaat van de RUD Utrecht over 2024 is € 1.402.000
Risico's
1. Outputfinanciering: productie achterblijvende vraag
2. Outputfinanciering: onvoldoende productiviteit
3. Outputfinanciering: kengetallen
4. Ziekteverzuim
5. Wet- en regelgeving: Algemeen
6. Wet- en regelgeving: Invoering Omgevingswet transitie bodemtakenOntwikkelingen
In 2024 lag de ontwikkeling van de RUD met name op de uitvoering van de Omgevingswet (verschuiving basistakenpakket en overgang bodemtaken van provincie naar gemeenten). Daarnaast is het traject om te komen tot één omgevingsdienst in de provincie Utrecht gestart.
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Het realiseren van een effectieve, efficiënte en kwalitatief hoogwaardig en klantvriendelijke uitvoering van afvalbeheer.
Openbaar belang
Het openbaar lichaam heeft tot taak het zorgdragen voor een goede reguliere en milieuverantwoordelijke inzameling van (gescheiden) huishoudelijke afvalstoffen.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het bestuur vertegenwoordigd door wethouder J. van Engelen.
Financieel belang
De bijdrage voor 2024 aan RMN bedroeg € 7.194.495.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 249.000
Eind: € 2.421.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 25.778.000
Eind: € 27.038.000
Financieel resultaat voor bestemming
€ 2.188,000 (concept) jaarrekening 2024
Risico's
De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd:
* Indien gemeenten taken of delen van taken weghalen kan overcapaciteit aan productiemiddelen en boventalligheid van personeel ontstaan en onderdekking van de algemene kosten.
* De complexiteit van Europese aanbestedingen zorgt voor een groot tijdbeslag op de inkopers en vergt en een hoge mate van deskundigheid van de inkopers. Dit brengt risico mee van te lange doorlooptijden en geen optimale vertaling van de behoefte naar het programma van eisen.
* Door de groei van de organisatie en de technische snelle ontwikkeling van IT systemen ontstaat het risico dat IT systemen niet goed op elkaar aansluiten en werkzaamheden inefficiënt worden uitgevoerd en de beheerskosten toenemen.
* Na afloop van de contractduur kunnen als gevolg van marktomstandigheden grote schommelingen ontstaan in de tarieven van de verwerkingsstromenOntwikkelingen
* Gemeente Nieuwegein werkt nauw samen met RMN om het grondstoffeninzamelplan 2021-2024 te implementeren.
* De ontwikkeling van de organisatie blijft aandacht vragen.
* Vanaf 2027 zijn er diverse gemeenten binnen de regio waarvan het contract met hun inzamelaar afloopt. Deze gemeentes onderzoeken nu welke optie voor hen geschikt is: aansluiting bij een publieke inzamelaar zelf een eigen dienst op richten. Dit betekent dat misschien ook gemeentes willen toetreden tot RMN.Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Organisatie en regeling van transport, overslag, be- en verwerking van huishoudelijk afval.
Openbaar belang
De basistaak van de AVU is het op een verantwoorde manier afvoeren en verwerken van het door 25 Utrechtse gemeenten ingezamelde afval. Deze taak bestaat uit het overslaan van het afval uit de vuilniswagen in grote transport-vrachtwagens of schepen, waarna het naar de verwerkers gaat.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder J. van Engelen.
Financieel belang
Nieuwegein is een van de 25 deelnemende gemeenten in de verbonden partij. De bijdrage Nieuwegein aan AVU in 2024 bedroeg € 2.422.950. Begroting AVU is onderdeel van de beg, (roting van RMN. Bijdrage AVU is onderdeel van de bijdrage RMN.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 0
Eind: € 0
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 21.103.922
Eind: € 20.799.653
Financieel resultaat voor bestemming
€ 0, (concept) jaarrekening 2024.
Risico's
Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bijdragen.
De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd:
* Indien gemeenten taken of delen van taken weghalen kan overcapaciteit aan productiemiddelen en boventalligheid van personeel ontstaan en onderdekking van de algemene kosten.
* De complexiteit van Europese aanbestedingen zorgt voor een groot tijdbeslag op de inkopers en vergt en een hoge mate van deskundigheid van de inkopers. Dit brengt risico mee van te lange doorlooptijden en geen optimale vertaling van de behoefte naar het programma van eisen.
* Door de groei van de organisatie en de technische snelle ontwikkeling van IT systemen ontstaat het risico dat IT systemen niet goed op elkaar aansluiten en werkzaamheden inefficiënt worden uitgevoerd en de beheerskosten toenemen.
* Met name bij het aflopen van contracten maar ook als gevolg van marktontwikkelingen en veranderde hoeveelheden kunnen er schommelingen ontstaan in de kosten per afvalstroom.Ontwikkelingen
* Vanaf 2027 zijn er diverse gemeenten binnen AVU verband waarvan het contract met hun inzamelaar afloopt. Deze gemeentes zoeken onderzoeken nu welke optie voor hen geschikt is: aansluiting bij een publieke inzamelaar zelf een eigen dienst op richten. AVU begeleid dit proces.
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Uitvoeren van taken op het terrein van de risicobeheersing en de voorbereiding op rampen en crises, uitvoeren van brandweerzorg (bestrijding en preventie) en uitvoeren van geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR).
Openbaar belang
De (gemeenschappelijke) belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd ter bevordering en waarborging van de voorbereiding op rampen en crises, met inachtneming van hetgeen in of krachtens de regeling nader is bepaald m.b.t. de taken en bevoegdheden van de veiligheidsregio.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door burgemeester M. van Beukering-Huijbregts. Sinds december 2024 neemt onze burgemeester ook plaats in het DB van de VRU
Financieel belang
De gemeentelijke bijdrage aan de VRU in 2024 bedraagt € 4.202.640
Eigen vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 28.319.000
Eind: € 34.600.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 65.218.000
Eind: € 71.108.000
Financieel resultaat voor bestemming
Het resultaat 2024 van de VRU is € 7.288.000.
Risico's
• Loon- en prijsontwikkelingen
• Onvoorziene kosten
• Mogelijk wegvallen van de nadeelcompensatie voor de gemeente Nieuwegein
• Mogelijke korting op BDur gelden vanuit het rijk
• Uitwerking toekomstscenario’s
• Omgevingswet
• Vrijwilligheid brandweerpersoneel
• Overeenkomst van opdracht voor eigen personeel
• CAO regeling voor vervroegd uittredenOntwikkelingen
• Versterking crisisbeheersing
• Toekomstscenario’s
• Programma Veerkracht/ weerbaarheid
• Huisvesting VRUBelastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het efficiënt uitvoeren van het heffen van gemeentelijke belastingen, de wet waardering uitvoering onroerende zaken en het beheer en uitvoering van vastgoedinformatie
Openbaar belang
De (gemeenschappelijke) belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd aangaande het opleggen van de diverse gemeentelijke belastingen en de inning hiervan met inachtneming van hetgeen in of krachtens de regeling nader is bepaald m.b.t. de taken en bevoegdheden van de BghU.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Bestuur vertegenwoordigd door wethouder E. Eggengoor.
Financieel belang
Nieuwegein is een van de 10 deelnemers in de verbonden partij. De bijdrage van Nieuwegein aan BghU in 2024 bedraagt € 1.027.000.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 2.477.816
Eind: € 969.625
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 8.823.080
Eind: € 8.866.026
Financieel resultaat voor bestemming
€ 28.755, (concept) jaarrekening 2024
Risico's
BghU heeft niet te maken met noemenswaardige risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die niet opgevangen konden worden binnen de reguliere exploitatie.
Ontwikkelingen
De dienstverlening van de BghU staat al enige tijd onder druk (o.a. niet halen van kwaliteitsnormen, toename bezwaren, achterstanden taxaties, verlaging oordeel waarderingskamer).
Het bestuur en de organisatie buigen zich samen over de ervaren uitdagingen met betrekking tot de dienstverlening en kwaliteitsnormen en welke overwegingen en verbeterpunten dit met zich meebrengt, ook voor de middellange termijn. Er is een stuurgroep (vertegenwoordiging vanuit bestuur) opgericht om dit proces te ondersteunen.Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches
Openbaar belang
De N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein exploiteert het sportcomplex Merwestein en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de uitvoering van het gemeentelijk sportbeleid. De N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein heeft op dit moment twee taken, te weten het beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt vertegenwoordigd door burgemeester M. van Beukering – Huijbregts, namens aandeelhouder. Wethouder J. van Engelen namens het college (vanuit zijn rol als portefeuillehouder Sport).
Financieel belang
Omvang DVO 2024 € 1.391.510,45.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 10.695.741
Eind: € 10.371.748
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 1.425.581
Eind: € 9.631.007
Financieel resultaat voor bestemming
Resultaat 2023 € 323.993 negatief. Jaarrekening 2024 is nog niet bekend.
Risico's
De gemeente heeft een garantie afgegeven voor de lening van de revitalisatie van Merwestein van € 50. mln. Bij een mogelijke verslechterende exploitatie en financiële positie kan de gemeente aangesproken. Wij schatten dit risico als licht.
Ontwikkelingen
De N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein is bezig met de vernieuwing van sport- en evenementencomplex Merwestein. Dit heeft een grote impact de komende jaren.
In het kader van het traject Sluitende Meerjarenbegroting wordt er onderzocht of er besparings- of extra opbrengstmogelijkheden liggen bij Verbindion.GGD regio Utrecht (GGDrU)
GGD regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Doel
Het uitvoeren van de in de Wet Publieke gezondheid beschreven taken
Openbaar belang
De regeling voorziet in de behoefte in de gemeenten aan openbare gezondheidszorg.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Financieel belang
De bijdrage 2024 bedroeg € 3.277.000
Eigen vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 4.618.536
Eind: € 6.216.567
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 32.366.469
Eind: € 36.090.647
Financieel resultaat voor bestemming
€ 3.282.000 (voor bestemming), € 2.477.000 (na bestemming).
Risico's
De GGDrU heeft voor 2025 een beleidsarme begroting opgesteld conform de in de Kaderbrief GGDrU 2025. De consequentie van een beleidsarme begroting is dat ontwikkelingen niet in de begroting zijn opgenomen maar als risico een plek hebben gekregen. Een risico waar de mogelijke impact nog niet van bekend is. De GGDrU geeft aan dat wanneer de situatie zich voordoet en een ontwikkeling daadwerkelijk financiële consequenties heeft, het gesprek wordt aangegaan met gemeenten.
De GGDrU is zich bewust van de financiële positie van gemeenten en het feit dat gemeenten keuzes moeten maken in de uitvoering van taken. Voor het begrotingsproces 2026 is de GGDrU in gesprek gegaan met gemeenten om te (blijven) zoeken naar mogelijkheden om stijgende kosten op te vangen. Als uitkomst is er door het Algemeen Bestuur van de GGDrU besloten te kiezen voor een inhoudelijke doorontwikkeling met een financiële taakstelling om concrete invulling te kunnen geven aan een toekomstbestendig GGD, binnen de financiële mogelijkheden. Omdat in de regio Utrecht de afname van C-taken varieert, bieden deze de meeste ruimte voor eventuele bezuinigingen. Gemeenten kunnen hierop besparen als dat nodig is, afhankelijk van hun financiële situatie. Een risico is hier stijgende kosten van maatwerkafspraken, doordat de kosten over minder gemeenten verdeeld kunnen worden.Ontwikkelingen
Het is een landelijke trend dat de publieke gezondheidszorg onder druk staat: de bevolking groeit, gezondheidsvraagstukken worden complexer van aard en er is tekort aan gezondheid- en zorgprofessionals. Enerzijds vragen de maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen om een duurzaam integraal preventieve aanpak en een stevige positionering van de GGDrU, daarnaast moeten we rekening houden met de financiële situatie van het rijk en gemeenten en waar nodig bestuurlijke keuzes in het takenpakket maken om stijgende kosten op te vangen.
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Effectieve uitvoering en het bieden van een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening op het gebied van werk, inkomensvoorziening en inkomensondersteuning.
Openbaar belang
WIL biedt een financieel vangnet voor inwoners van het Lekstroomgebied die niet economisch zelfredzaam zijn. Daarnaast zet WIL zich in voor de re-integratie van inwoners met een uitkering op de arbeidsmarkt en biedt zij inkomensondersteuning (inclusief schuldhulpverlening) aan mensen om armoede, schulden en sociale uitsluiting te bestrijden.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur door wethouder E. Eggengoor. Wethouder G. Bamberg vertegenwoordigt de gemeente Nieuwegein eveneens in het algemeen bestuur.
Financieel belang
De totale kosten 2024 bedragen € 34.375.211, inclusief BTW.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 0
Eind: € 0
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 6.896.000
Eind: € 4.649.000
Financieel resultaat voor bestemming
€ 0
Risico's
Bezuiniging parallel aan autonome kostenstijging.
In overeenstemming met de Participatiewet en door het gunstige economische klimaat wordt het klantenbestand van WIL steeds complexer: de instroom van mensen met een beperking en/of complexe problematiek stijgt, terwijl de mensen die werkfit zijn reeds aan het werk zijn. Desondanks fluctueert het klantenbestand van Nieuwegein in 2024 binnen een beperkte bandbreedte, met als resultaat dat we goed uitkomen met de Rijksmiddelen voor de BUIG in 2024.
Permanent onderzoek kostenreductie.
Aangezien de Participatiewet structureel leidt tot een stijging van het aantal klanten en dat daarnaast de huidige inflatie leidt tot autonome kostenstijgingen voor bv. de lonen en de prijs van de uitkeringen, is WIL verzocht om in de komende periode blijvend te onderzoeken waar er mogelijkheden zijn om te bezuinigen, in eerste instantie zonder dat de inwoners hier negatieve gevolgen van ondervinden.
Maatregelen om bereik minima te verhogen.
Flankerend aan het bovenstaande kijken WIL en de Lekstroomgemeenten naar mogelijkheden om een beter bereik van de minima om de bestaanszekerheid van de inwoners die deze ondersteuning het meeste nodig hebben, te borgen.
Een beter bereik van minima kán leiden tot een stijging van de regelingskosten voor Inkomensondersteuning.
Stimulering uitstroom naar werk.
De instroom in de bijstand betreft steeds vaker mensen met psychische kwetsbaarheid, arbeidsbeperking en/of met complexe problematiek; deze groepen stromen minder snel uit. Om verdere stagnatie in de uitstroom te voorkomen maken we in 2023 -2027 samen met WIL, WerkwIJSS en Berenschot een extra slag om deze groep beter te ondersteunen richting (betaald) werk. De opdracht van Berenschot is in december 2024 afgerond.Ontwikkelingen
Wetswijziging Participatiewet in Balans
Het Rijk erkent dat de strenge regelgeving in de participatiewet er debet aan was dat mensen ten onrechte in de problemen kwamen.
Om deze situatie te corrigeren is het wetsvoorstel Participatiewet in Balans aangeboden aan de kamer. Dit voorstel moet leiden tot de bejegening van de klant vanuit vertrouwen en omvat correcties op alle deelterreinen. De wet is nog niet in werking getreden.Recreatieschap Stichtse Groenlanden (SGL)
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (SGL)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Ontwikkeling, beheer en toezicht van regionale recreatieterreinen en routestructuren voor wandelen, fietsen, varen en paardrijden in de gemeenten die deelnemen aan het recreatieschap. Het recreatieschap is opgedeeld in 2 gebieden: SGL-A en SGL-B met ieder een eigen administratie. Nieuwegein maakt deel uit van SGL-A.
Openbaar belang
Behartigen van de belangen van de deelnemers bij de gemeentelijke regeling en beheren en investeren in natuur en landschap.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur door wethouder J. van Engelen en in het algemeen bestuur door wethouder E. Eggengoor.
Financieel belang
De totale bijdrage 2025 is € 215.000
Eigen vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 3.911.724
Eind: € 3.894.908
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 7.118.395
Eind: € 7.414.648
Financieel resultaat voor bestemming
(Concept)Jaarrekening 2024: € 341.157
Risico's
Staatsbosbeheer heeft de beheerinformatie herstructureerd en vanaf 2026 worden recreatiegebieden volgens het Terrein Beheer Model (TBM) beheerd. Het TBM waarborgt de kwaliteit van beheer en onderhoud. Vooralsnog is sprake van een tekort van € 2 miljoen. In de begroting 2026 worden deze kosten eenmalig gedekt. Voor een duurzaam en sluitend beheer wordt gezocht naar structurele besparingen en aanvullende inkomsten. De resultaten hiervan worden opgenomen in de Begrotingswijziging 2025.
Hoewel deze maatregelen op korte termijn nodig zijn, kunnen ze op lange termijn leiden tot onderhoudsproblemen en extra financiële behoeften, wat de uitvoering kan vertragen en het recreatieve aanbod kan verminderen.
Als geen dekking voor het totale structurele tekort wordt gevonden, lijkt een hogere deelnemersbijdrage onvermijdelijk.Ontwikkelingen
In september 2025 wordt de Begrotingswijziging 2025 voor zienswijze aangeboden. Hierin wordt de laatste stand van zaken met betrekking tot meer duurzame en structurele optimalisatiemogelijkheden voor 2025 en de jaren daarna verwerkt. Indien mogelijk worden daarmee tevens een aantal (administratieve) besparingen zoals opgenomen in de Ontwerpbegroting 2026 “teruggedraaid”. De vaststelling van de begrotingswijziging vindt in december 2025 plaats.
WerkwIJSS
WerkwIJSS
Vestigingsplaats
IJsselstein
Doel
De stichting Beschut Werk Lekstroom (handelend onder de naam WerkwIJSS) heeft ten doel het organiseren van beschutte werkplekken voor personen met een arbeidsbeperking dan wel een achterstand tot de arbeidsmarkt, alsmede al hetgeen met
het vorenstaande in de ruimste zin verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.Openbaar belang
Het bieden van een passende beschutte werkplek aan Wsw-medewerkers en andere inwoners van de gemeente Nieuwegein die vanwege een arbeidsbeperking of andere redenen op beschutte werkplekken zijn aangewezen. WerkwIJSS vormt zo het vangnet voor mensen die op geen enkele manier bij een werkgever kunnen worden geplaatst.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in de raad van commissarissen door wethouder E. Eggengoor.
Financieel belang
WerkwIJS bedrag Beschut € 257.565,00; bedrag Kansis € 11.146,80.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 164.861
Eind: € nnb
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 225.750
Eind: € nnb
Financieel resultaat voor bestemming
€ 13.410
Risico's
Kostenstijging door hogere loonkosten. Door de huidige opzet van WerkwIJSS zijn er vaste kosten voor o.a. locatie, faciliteiten en personeel.
Ontwikkelingen
De visie van WerkwIJS in de Kadernota 2025 bevat drie elementen:
- (door)ontwikkelen tot een breed sociaal leerwerkbedrijf
- blijven sturen op financiële resultaten
- verkenning toekomstige huisvesting.Coöperatie ParkeerService UA
Coöperatie ParkeerService UA
Vestigingsplaats
Amersfoort
Doel
Ondersteunen van gemeenten bij het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van parkeerbeleid.
Openbaar belang
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt als lid tijdens de ALV vertegenwoordigd door wethouder E. Eggengoor. Daarnaast bestaat er een RvC, bestaande uit vijf onafhankelijke leden. Een directeur-bestuurder verzorgt de dagelijkse leiding.
Financieel belang
De verwachte bijdrage voor de uitvoeringsovereenkomst in 2024 bedraagt € 1.202.000
Eigen vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 2.147.000
Eind: € 2.147.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 6.088.000
Eind: € 6.088.000
Financieel resultaat voor bestemming
Volgt (in mei bij het ambtelijk vooroverleg)
Risico's
Omdat de coöperatie Uitgezonderd Aansprakelijk is (UA), is er onder normale omstandigheden geen extern risico bovenop het reguliere risico van de parkeerexploitatie, waarvoor reeds bij de bepaling van het weerstandsvermogen van de gemeente rekening is gehouden. Hierin zijn ook beheersmaatregelen opgenomen. Bij uitreding van een lid van de coöperatie bestaat het risico dat de indirecte kosten per lid stijgen. Het risico hierop wordt binnen de huidige omstandigheden als zeer klein geschat. Toetreding van nieuwe leden ligt meer in de lijn der verwachting. In dat geval dalen de indirecte kosten. Een beheersmaatregel is niet van toepassing. De beheersmaatregelen voor de andere risico kunnen gezien worden als toereikend. De kans dat deze risico’s zich gelijktijdig manifesteren, is nihil.
Ontwikkelingen
Stedin
Stedin
Vestigingsplaats
Rotterdam
Doel
Stedin is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de netbeheerder in het grootste deel van Zuid-Holland, en de provincies Utrecht en Zeeland. Zij zorgt ervoor dat 2,3 mln. huishoudens en zakelijke klanten dagelijks over energie beschikken om te wonen, werken en ondernemen.
Openbaar belang
Stedin draagt zorg voor het aardgas- en elektriciteitsnetwerk in o.a. de provincie Utrecht. Enkel overheden kunnen aandeelhouder zijn van Stedin. Op dit moment zijn dit Provincie Utrecht, Provincie Zeeland, de Staat der Nederlanden en 61 gemeenten (onder welke 8 Utrechtse) in het verzorgingsgebied van Stedin.
Bestuurlijk belang
Gemeenten, Provincies en het Rijk zijn aandeelhouder in Stedin.
Financieel belang
Nieuwegein heeft in 2024 een belang genomen in Stedin van 1.279 aandelen. De aankoop van de 1.279 aandelen vertegenwoordigde bij aankoop een bedrag van € één mln.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 3.221 mln.
Eind: € 3.370 mln.
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 5.063 mln.
Eind: € 5.704 mln.
Financieel resultaat voor bestemming
€ 170 mln. waarvan € 50,3 mln. wordt uitgekeerd als dividend.
Risico's
De investeringen in netcapaciteit zullen in de komende jaren drukken op de financiële ratio’s van Stedin. Stedin is financieel gezond gewaardeerd (credit rating A-; stable outlook) en in staat om deze investeringen op te vangen. Bij tegenvallende resultaten kan mogelijk een dividendrisico ontstaan voor de aandeelhouders.
Ontwikkelingen
Stedin vervult een cruciale rol in de energietransitie en het oplossen van netcongestie. In de komende jaren zijn veel investeringen in netcapaciteit nodig. Dit is van invloed op Stedin in haar hoedanigheden als bedrijf, werkgever, maatschappelijk partner en opdrachtnemer.